5 tips voor het voorkomen van een jetlag

Wellicht heb je er zelf al eens last van gehad: een jetlag. Je voelt je vermoeid en je hebt moeite om weer terug te keren in je oude slaappatroon. Zuiver geeft je deze week enkele tips om een vervelende jetlag te voorkomen.

1. Begin ontspannen aan je reis

Niet is vervelender dat gestrest aan je vakantie te beginnen. Zorg een dag van te voren dat alle bagage klaar staat, alle reisdocumentatie geprint en dat je op de dag zelf ruim van te voren aanwezig bent. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om een dag van te voren nog even gebruik te maken van een sauna of een massage te ondergaan. Hierdoor begin je je reis ontspannen en voorkom je verschillende stressfactoren die een jetlag kunnen veroorzaken.

2. Verzet de tijd alvast op je telefoon en horloge.

Het is verstandig om voorafgaand aan je vlucht alvast de tijd op je horloge en telefoon aan te passen naar de lokale tijd van je reisbestemming. Probeer alvast te wennen aan het nieuwe tijdritme door in het vliegtuig wakker te blijven als het op je bestemming ochtend of middag is. Indien het op je reisbestemming al nacht is dan raden we je aan om gedurende je vlucht enkele uren te slapen. Op deze manier zal je minder last hebben om je aan te passen naar de nieuwe lokale tijd.

3. Blijf in beweging

Het is voor je lichaam niet goed als je voor een langere tijd in dezelfde houding blijft zitten. Dit geldt zeker wanneer de beenruimte beperkt is. Lichaamsbeweging is daarom belangrijk tijdens de vlucht. Probeer je bloedsomloop te stimuleren door af en toe wat rond te lopen in het vliegtuig. Dit voorkomt bij aankomst ook opgezwollen voeten of enkels.

4. Gun je lichaam tijd om te wennen aan het nieuwe tijdritme

Gedurende je vakantie wil je natuurlijk zoveel mogelijk van de bestemming zien. Je plant activiteiten en je wilt het maximale uit je vakantie halen. Dit is begrijpelijk maar zorg ervoor dat je de eerste twee dagen niet te veel plannen maakt. Gun je lichaam de tijd om te wennen aan de nieuwe tijdszone. Hierdoor zorg je ervoor dat de jetlag niet verergert.

5. Vitamines en sport

Een lange reis vergt doorgaans veel energie van een mens en het kan voorkomen dat je lichaam even van slag is bij aankomst op je bestemming. Het is daarom belangrijk dat je fit en gezond begint aan je reis. Eet van te voren genoeg groente en fruit om je weerstand te verbeteren en bezoek regelmatig de sportschool. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die regelmatig sporten minder last hebben van een jetlag. Bezoek daarom regelmatig de sportschool voordat je op reis gaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *