Tijd voor ijs!

We genieten met z’n allen van het warme lenteweer. Nog meer genieten wordt het met een ijskoud tussendoortje erbij.

Let je op je gezondheid en gewicht? Een koud biertje is dan geen goed idee, het levert veel energie en de alcohol verstoort je vochthuishouding. Roomijs of chocolade ijs is dan ook geen slimme optie, want zit vol suiker en verzadigd vet.

Wat is een goed alternatief? Een gewoon simpel waterijsje zoals een perenijsje of een raketje, of als je toch de verleiding van een bolletje schepijs niet kunt weerstaan; een fris bolletje sorbetijs!

Nog leuker; zelf ijsjes maken van heerlijk vers zomerfruit, check bijvoorbeeld dit recept uit de Allerhande:

Be­vro­ren me­loen met munt (35 kcal per ijsje)

Ingrediënten voor 12 stuks

  • 2 limoenen, uitgeperst
  • 2 el rietsuiker
  • 1 stuk watermeloen, in 12 plakken
  • 500 g ijsblokjes
  • bakje munt (a 15 g), blaadjes gesneden
  • tapasprikkers

Bereiden

  1. Doe het limoensap met 4 el water in een steelpan. Voeg de suiker toe en breng aan de kook. Laat de suiker oplossen en neem van het vuur. Laat afkoelen.
  2. Prik de parten meloen op de tapasprikkers en leg ze naast elkaar op een schaal of plateau dat in de vriezer past. Schenk de siroop over de meloenplakken, keer ze een paar keer, bestrooi met de fijngesneden muntblaadjes en zet 1 uur in de vriezer.
  3. Wikkel de ijsblokjes in een schone theedoek en sla ze klein met een deegroller. Verdeel over een grote schaal of dienblad. Verdeel de meloen over het ijs en serveer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *