Dit gebeurt er als je elke dag dezelfde workout doet

Steeds vaker zie je op tv en social media trainingen of challenges voorbij komen waarbij je elke dag dezelfde oefeningen moet doen.  De trainingen lijken op het eerste oog super goed voor je lichaam maar in de praktijk werkt dit toch iets anders.

Heb je de afgelopen maanden/jaren weinig aan sport gedaan? Ga dan in het begin niet vijf dagen achter elkaar intensief meedoen aan Crossfit lessen. Je lichaam heeft tussen de trainingen door de tijd nodig om te herstellen.  Besluit je door fanatisme om toch elke dag te gaan sporten, dan kan dit leiden tot overtraining.  In het ergste geval kan dit zelfs zorgen voor blessures.

Besteed aandacht aan je trainingsschema en bouw je schema in de eerste weken rustig op. Dit is één van de succesfactoren om jouw gewenste resultaat te behalen.  Wil je er toch voor zorgen dat sporten onderdeel wordt van je dagelijkse routine? Zorg er dan voor dat je iedere dag een andere spiergroep traint. Deel je oefeningen op in spiergroepen zoals schouders, armen, rug, benen en buikspieren.

Heb je twijfels over jouw huidige trainingsschema? Spreek dan de eerste volgende keer een trainer of medewerker aan in jouw sportschool en vraag hem of haar om even een blik te werpen op jouw schema.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *