Eten na het sporten

Na een intensieve work-out hebben je spieren de tijd nodig om goed te herstellen. Het lichaam doet dat door supercompensatie; de kleine beschadigingen in de spieren worden overgecompenseerd waardoor je spiermassa zal toenemen en je hierdoor sterker en sneller wordt. Dit lukt alleen goed wanneer je voldoende eiwitten en koolhydraten binnenkrijgt.

Voor optimaal spierherstel  is het van belang om binnen 30-60 minuten na je training een combinatie van eiwitten en koolhydraten te nemen. Kies bijvoorbeeld voor kwark met vers fruit of een shake van yoghurt met vers vruchtensap. Is het direct na je training tijd voor je lunch of avondmaaltijd, kies dan voor (vette) vis, kip, mager rundvlees of ei met een flinke portie groente en een koolhydraatbron als zilvervliesrijst, volkoren pasta of (zoete) aardappel. Peulvruchten zijn rijk aan plantaardige eiwitten en ook perfect om na je training te eten.

Het is een fabel dat je na 20.00 uur ‘s avonds geen energie meer verbrandt, dit is helemaal afhankelijk van je activiteitenpatroon. Train je in de avond, dan is je verbranding juist hoger en kun je gerust nog een gezonde maaltijd eten na afloop. Hoevéél  eten goed voor je is, hangt uiteraard af  van jouw doel en lichaamssamenstelling.

2 reacties op “Eten na het sporten

  • februari 15, 2016 at 11:52 am
    Permalink

    Ik kies ook altijd voor vette vis of kip. Eenvoudig te bereiden en je hoeft niet uren in de keuken te staan na het sporten. Goede tips!

    Reply
  • mei 4, 2016 at 12:27 pm
    Permalink

    Direct sporten na het eten is voor mij echt een ramp! Ik haak altijd al na 10 minuten af. Voor mij is het ideaal om iets lichts te eten vooraf en een goede maaltijd achteraf. Bijvoorbeeld spaghetti

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *