Goed bereid is het halve werk

De manier waarop je een maaltijd klaarmaakt heeft veel invloed op de voedingswaarde van een gerecht. Kies je voor een gezonde bereidingswijze, dan blijven er zo veel mogelijk gezonde voedingsstoffen behouden, gebruik je een stuk minder zout en heb je weinig boter of olie nodig, waardoor het gerecht minder calorieën bevat. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Groente en vis kun je heel goed stomen in de stoomoven of stoompan; hiermee blijven de vitamines goed behouden en is geen extra vetgebruik nodig, dat bespaart je calorieën.
  • Vis, vlees en tofu, maar ook groente smaken ook heerlijk als je ze grilt, onder de grill of in de grillpan; doordat je geen olie of boter in de pan zelf doet, maar alleen het stukje vis, vlees, tofu of groente bestrijkt met wat olie, gebruik je minder vet. Hierdoor is je gerecht een stuk magerder dan bij bereiding in een gewone koekenpan.
  • Om te kunnen genieten van lekker knapperige groente, kun je de gesneden stukjes groente even kort (circa 4-5 minuten) onderdompelen in een klein laagje kokend water. Deze bereidingswijze noemen we blancheren; de groente behoudt zijn geur, kleur, textuur en alle gezonde voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.
  • Kies voor natuurlijke en verse smaakmakers zoals ui, prei, knoflook, peper, koriander, selderij, peterselie, laurier, gember, kaneel, komijn etc. Zo geef je karakteristieke smaken aan je maaltijden zonder teveel zout of suiker toe te hoeven voegen. Een stuk gezonder voor je hart en bloedvaten.
  • Maak je dressings zelf van lekkere olie, (frambozen of balsamico) azijn of limoensap en wat knoflook of mosterd. Vermijd kant-en-klaar dressings, deze zitten vaak vol met kunstmatige additieven.

Lees ook meer over Kokosvet

Over Fleur

In 2008 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Post hbo heb ik mijn diploma tot sportvoedingsadviseur behaald.  Na mijn studie heb ik drie jaar gewerkt als klinisch diëtist op een aantal afdelingen in het Slotervaartziekenhuis. Daarnaast heb ik als vrijgevestigd diëtist  veel cliënten met verschillende gezondheidsproblemen begeleid. Sinds 2014 werk ik bij Zuiver en Tennis Academy Amstelpark, waar ik met veel plezier de fitnessleden van Zuiver en tennissers van Amstelpark begeleid bij het optimaliseren van hun voeding en het bereiken van hun doelen. Gezond en lekker eten gaan voor mij hand in hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *