Goede voornemens laten slagen

Goede voornemens voor het  nieuwe jaar, ze zijn een waar cliché geworden. We hebben ze, delen ze trots met de mensen om ons heen, en voeren ze vervolgens zo’n 3 weken lang uit wanneer het nieuwe jaar is begonnen. Daarna verslapt ons nieuwe gedrag langzaamaan, om na een maand of 3 helemaal terug te zijn bij af. Zonde, want als je voornemens echt de moeite waard zijn zou het toch mooier zijn om ze lange termijn door te voeren in jouw lifestyle. Gezonder eten, meer sporten, wat zijn jouw wensen?

De volgende checklist, afkomstig uit het boek ‘Terugval en Verleiding’ van Brickhouse Academy owners Wil Overtoom en Ingrid Steenhuis,  helpt je bij het blijvend doorvoeren van gedragsverandering met betrekking tot je eetgedrag, zodat je jouw goede voornemens ook echt kunt laten slagen. Good luck for 2017!

  1. Ga niet op dieet, echt niet.
  2. Word je bewust van alle marketing trucs.
  3. Vraag jezelf af wat voor jou de dwingende noodzaak is om te veranderen. Waar doe je het voor?
  4. Word je bewust van je eetgedrag, en je sterke en zwakke punten hierin.
  5. Maak een plan en zet dit op papier.
  6. Schakel je sociale omgeving in.
  7. Pas je thuisomgeving aan.
  8. Monitor je resultaten, voor feedback en motivatie.
  9. Maak een plan voor valkuilen
  10. Als het een keer fout gaat: leer ervan en ga door, blijf er niet in hangen.
  11. Wees consequent in je nieuwe eetgewoonten gedurende de hele week, dus niet los gaan in het weekend na een superstrenge week.
  12. Bouw in je dagelijkse routine extra beweging in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *