Hoe werkt creatine?

‘Clean’ trainen, zonder het gebruik van prestatie verbeterende middelen is het beste voor je lichaam. Ook mentaal geeft het je een boost wanneer je je doelen bereikt zonder kunstgrepen. Toch wordt er in de extremere sporten vaak gebruik gemaakt van dit soort producten. Creatine bijvoorbeeld wordt veel gebruikt door krachtsporters. Creatine blijkt echter niet bij iedereen te werken, mensen die van nature al een hoge creatine-aanmaak hebben, merken geen effect. Sporters die er wel baat bij hebben merken dat ze net iets intensiever kunnen trainen, waardoor ze meer uit hun training halen en daarmee sneller resultaat zien in bijvoorbeeld krachttoename en conditieopbouw.

Hoe werkt creatine eigenlijk? Creatine komt van nature voor in je lichaam. Tijdens het sporten verbranden de spieren energie uit koolhydraten en vet, maar als je ineens gaat sprinten of een zwaar gewicht optilt, dan hebben je spieren een paar seconden nodig om die verbranding in gang te zetten. Die periode wordt overbrugd door energievoorraadje creatinefosfaat; dat voorziet de spieren een paar seconden van energie. Wanneer je extra creatine inneemt via een supplement, vergroot je dat energievoorraadje waardoor je net wat sneller kunt aanzetten tot sprint of net wat meer gewicht kunt tillen. Het nadeel aan creatine-gebruik is dat de spieren vaak meer vocht vasthouden, waardoor je snel kunt aankomen in gewicht. Dit effect verdwijnt weer als je stopt met suppleren.

Als je het dan toch wilt gebruiken, hoe doe je dat dan veilig?

  • De 1e week: 6-12 gram creatine per dag voor het opladen van de spieren.
  • De volgende 5 weken: 3 gram per dag creatine voor onderhoud.
  • Vervolgens 6 weken niets gebruiken.
  • Dan de cyclus weer herhalen.

Nb. Niet continu gebruiken om de natuurlijke aanmaak van creatine op gang te houden.

Over Fleur

In 2008 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Post hbo heb ik mijn diploma tot sportvoedingsadviseur behaald.  Na mijn studie heb ik drie jaar gewerkt als klinisch diëtist op een aantal afdelingen in het Slotervaartziekenhuis. Daarnaast heb ik als vrijgevestigd diëtist  veel cliënten met verschillende gezondheidsproblemen begeleid. Sinds 2014 werk ik bij Zuiver en Tennis Academy Amstelpark, waar ik met veel plezier de fitnessleden van Zuiver en tennissers van Amstelpark begeleid bij het optimaliseren van hun voeding en het bereiken van hun doelen. Gezond en lekker eten gaan voor mij hand in hand.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *