Koekje d’r bij?

Een koekje bij de koffie, Liga of Sultana koeken als tussendoortje, een plak ontbijtkoek voor de snelle trek en ’s avonds ligt de rol biscuitjes gezellig naast ons op de bank. Ongemerkt eten we zo de hele dag door (te) veel geraffineerde suikers en verzadigd vet. Vaak voegen fabrikanten er ook extra zout, glansmiddelen en andere minder gezonde stoffen aan toe. En juist die stoffen zorgen ervoor dat we het zo lekker vinden en er meer van willen eten dan goed voor ons is.

Gaat bij jou de rol koekjes ook vaak in één keer op? Stil je zoete trek dan eens met deze supersimpele havermout-bananenkoekjes. Prima voor tussendoor of voor het sporten; het geeft je lichaam energie uit gezonde koolhydraten én zit vol kalium, magnesium en vezels. Ook leuk om met je kinderen te maken.

Benodigdheden voor 12 koekjes:

– 2 rijpe bananen

– 100 gram havermout of speltvlokken

– 1 eetlepel koek- en speculaaskruiden

– 1 eetlepel honing

– handje grof gehakte pecannoten

– eventueel discospikkels

Bereiden:

Prak de bananen fijn in een kom en meng met de havermout, honing, koek- en speculaaskruiden en noten tot een plakkerig mengsel. Bekleed een bakplaat met bakpapier en schep hierop 12 porties van het mengsel. Druk plat met een vork tot ca 1 cm dikte.  Bestrooi eventueel met discospikkels (leuk voor kinderen). Zet ca. 15 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden en bak de koekjes goudbruin. Even laten afkoelen en happen maar!

Koekje als tussendoortje

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *