Over Kokosvet

Onder veel mensen die met gezonde voeding bezig zijn, wordt kokosvet als een extra gezond soort vet gezien. Kokosvet bestaat voor zo’n 85% uit verzadigd vet, waarvan ongeveer 50% laurinezuur (C12). Door het laurinezuur in kokosvet stijgt het goede HDL-cholesterol in ons bloed net iets meer dan het slechte LDL-cholesterol, hierdoor lijkt het totaal cholesterolgehalte gunstiger uit te vallen, wat zou betekenen dat we er gezondere bloedvaten aan overhouden.

Helaas zijn de gezondheidsbevorderende effecten nog niet voldoende wetenschappelijk onderzocht. Feit blijft dat kokosvet een verzadigd vetsoort is die ook het slechte LDL-cholesterol doet stijgen, waardoor er met de tijd zogeheten ‘plaques’ in onze vaten kunnen ontstaan, die bloedvaten kunnen doen dichtslibben, met een beroerte of hartinfarct als mogelijk gevolg. En of een hoger HDL-cholesterol daadwerkelijk zorgt voor minder risico op hart- en vaatziekten is, volgens het Amerikaanse Institute of Medicine, ook nog niet vastgesteld.

Mij advies is om vooral te variëren met verschillende soort vet; kies voor lekkere extra vierge olijfolie, sesamolie, zonnebloemolie en af en toe voor echte roomboter of kokosvet en gebruik ze allemaal met mate. Zo speel je op safe wat je gezondheid betreft.

Over Fleur

In 2008 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Post hbo heb ik mijn diploma tot sportvoedingsadviseur behaald.  Na mijn studie heb ik drie jaar gewerkt als klinisch diëtist op een aantal afdelingen in het Slotervaartziekenhuis. Daarnaast heb ik als vrijgevestigd diëtist  veel cliënten met verschillende gezondheidsproblemen begeleid. Sinds 2014 werk ik bij Zuiver en Tennis Academy Amstelpark, waar ik met veel plezier de fitnessleden van Zuiver en tennissers van Amstelpark begeleid bij het optimaliseren van hun voeding en het bereiken van hun doelen. Gezond en lekker eten gaan voor mij hand in hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *