Ochtendhumeur: Ben jij ’s ochtends niet op je best?

Heb jij last van een ochtendhumeur en krijg je vaak de opmerking dat je niet zo chagrijnig moet doen? Met onderstaande tips kun je jouw humeur in de ochtend een beetje opfleuren, het heeft namelijk alles te maken met je biologische klok.

  1. Ga op tijd naar bed
    Een ochtendhumeur kan ontstaan omdat je te weinig slaap hebt gehad. Ga je vaak te laat naar bed? Dan kom je in de ochtend moeilijker je bed uit en lastiger op gang. Het helpt om voor jezelf een ritme te creëren en een vaste tijd naar bed te gaan. Zo voorkom je dat je ’s ochtends moeilijk wakker wordt uit een diepe slaap omdat je te laat naar bed bent gegaan.
  2. Kom op tijd je bed uit
    Later opstaan, kan misschien helpen wanneer je een avondmens bent omdat je biologische klok ook later op gang komt maar het is belangrijk dat je ‘s ochtends niet hoeft te haasten. Geef jezelf en je lichaam de tijd om even op te starten. Door ’s avonds je kleding voor de volgende dag klaar te leggen en er voor te zorgen dat je tas klaar staat hoef je je een stuk minder te haasten. Relaxed!
  3. Zorg dat je makkelijk inslaapt
    Lig jij nog uren te draaien en naar het plafond te staren voordat je in slaap valt? Het is beter om alcohol en koffie te vermijden. Alcohol zorgt er misschien voor dat je makkelijker in slaap valt, later in de nacht verstoort het je slaapritme. Activiteiten in de avond kunnen ervoor zorgen dat je lang wakker blijft, probeer 4 uur voor je naar bed gaat niet meer te sporten, zorg ervoor dat je niet tot laat achter je computer zit zet op tijd de tv uit. Je kunt bijvoorbeeld wel nog even een boek lezen en neem een glas warme melk voor je naar bed gaat. Deze drank bevat het stofje tryptofaan wat kan helpen om sneller in slaap te vallen.
  4. Drink een glas water
    Door voor je ontbijt een glas lauwwarm water te drinken heb je direct een verkwikkend gevoel het helpt daarnaast ook je darmen op gang en daarmee ook de rest van je lichaam!
  5. Laat het weten
    Lawaai en drukte zijn voor jou ’s ochtends uit den boze. Het is dan ook helemaal niet gek om je gezin of collega’s te vertellen dat je wat last hebt van een ochtendhumeur. Als gezinsleden of collega’s niet direct in de ochtend naast je staan met hele verhalen, vragen etc. kan je humeur zich sneller herstellen.
  6. Zorg voor daglicht
    Voldoende daglicht zorgt ervoor dat je ’s avonds melatonine aanmaakt en licht in de ochtend zorgt ervoor dat je snel alert wordt. Melatonine is een hormoon dat er voor zorgt dat je slaperig wordt. Melatonine wordt afgescheiden door de pijnappelklier in de hersenen. Door lichtprikkels die via de ogen worden doorgegeven wordt de klier aangestuurd. Wanneer je overdag weinig daglicht krijgt kan het dag- en nachtritme van de klier verstoord raken en dat kan leiden tot een sloom gevoel en concentratieproblemen. Een lichtwekker kan je helpen makkelijker wakker te worden het geeft je biologische klok een boost!

Heb jij nog tips die wij aan dit artikel kunnen toevoegen? Laat dat dan weten in de comments hier beneden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *