Pittig eten en gewichtsverlies

Het hete stofje in rode en groene pepers, capsaïcine, kan het energieverbruik in je lichaam vergroten. Wanneer je een pepertje door je maaltijd mengt, verhoogt dit namelijk de thermogenese. Dit houdt in dat je lichaam meer energie verbruikt bij het verbranden van een pittige maaltijd. Uit onderzoek is ook gebleken dat het  verzadigingssignaal eerder optreedt bij het eten van hete pepers, waardoor je kleinere hoeveelheden eet en daarmee dus minder energie binnenkrijgt. Beide effecten kunnen bijdragen wanneer je gewicht wilt verliezen. Hoeveel capsaïcine er voor nodig is, is nog niet geheel duidelijk. De Universiteit van Maastricht heeft in een recent onderzoek een dagelijkse inname van 2.56 milligram capsaïcine per maaltijd (1 gram rode peper) gebruikt. Dit is ook zo ongeveer de maximale dosis die een Nederlander kan verdragen. In o.a. Azië is men gewend aan veel hogere doses. De gemeten effecten zijn weliswaar klein, maar toch de moeite waard om zo nu en dan je maaltijden wat ‘up te spicen’. De Scoville chart hieronder laat zien hoe heet elke soort peper is.

peper

 

Over Fleur

In 2008 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Post hbo heb ik mijn diploma tot sportvoedingsadviseur behaald.  Na mijn studie heb ik drie jaar gewerkt als klinisch diëtist op een aantal afdelingen in het Slotervaartziekenhuis. Daarnaast heb ik als vrijgevestigd diëtist  veel cliënten met verschillende gezondheidsproblemen begeleid. Sinds 2014 werk ik bij Zuiver en Tennis Academy Amstelpark, waar ik met veel plezier de fitnessleden van Zuiver en tennissers van Amstelpark begeleid bij het optimaliseren van hun voeding en het bereiken van hun doelen. Gezond en lekker eten gaan voor mij hand in hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *