Planken oefening: de grootste voordelen

Heb jij “planken” al toegevoegd aan jouw fitnessschema? Door veel sporters wordt deze oefening nog wel eens onderschat. Planken ziet er namelijk simpel uit, maar is in werkelijkheid veel zwaarder. Daarnaast train je veel verschillende spiergroepen met deze oefening. Deze week gaat spawellnessgids.nl in op de voordelen van deze oefening.

De oefening is eenvoudig uit te voeren

Om te beginnen dien je eerst op je buik te gaan liggen. Plaats vervolgens je ellebogen in een rechte lijn onder je schouders en zet vervolgens je tennen in de vloer. Dan is het tijd om je bovenlichaam omhoog te brengen en til vervolgens ook je benen van de grond. Je steunt op dit moment op je onderarmen en je tenen. Zorg ervoor dat je lichaam zo recht mogelijk blijft. Net zoals een plank.

Let erop dat je rug niet hol of bol mag zijn. Tip: kijk tijdens het planken altijd naar de plek tussen je handen. Kijk dus niet omhoog of naar beneden.

Je hoeft niet naar de sportschool om te planken

Het fijne aan de planken oefening is dat je deze oefening overal kan uitvoeren. Zorg er wel altijd voor dat je de oefening uitvoert op een vlakke ondergrond. De echte fanatieke planker doet het zelfs op straat of in het bos

Je hebt geen dure spullen of apparatuur nodig

Voor deze oefening hoef je niet in bezit te zijn van dure gewichten of apparaten. Je traint met deze oefening met je eigen gewicht. Heb je snel last van zere ellebogen? Dan is het raadzaam om je oefeningen uit te voeren op een zachte ondergrond.

Heb jij nog plank tips die sporters kunnen gebruiken. Laat dat dan hier onder in de reacties weten!

Lees ook: Hoe werkt creatine?

 

4 reacties op “Planken oefening: de grootste voordelen

  • maart 14, 2016 at 10:25 am
    Permalink

    Ik heb de planken oefening onlangs toegevoegd aan mijn schema en het viel mij in het begin best tegen. Na ongeveer 30 seconde begon ik al te trillen en het was echt zwaar. Inmiddels doe ik het elke keer als ik ga sporten en je merkt dat je snel progressie boekt.

    Reply
  • maart 16, 2016 at 4:08 pm
    Permalink

    Als de plank al wat langer doet, kun je deze ook uitbreiden door ipv alleen stil te hangen ook je benen om en om een stapje opzij te zetten, hiermee train je nog extra je zijdelingse buikspieren 😉

    Reply
  • mei 4, 2016 at 12:22 pm
    Permalink

    Ik doe deze oefening al maanden en ideaal om ’s ochtends even uit te voeren! Ik vind het vooral super omdat je tijdens het planken geen apparaten nodig hebt. Je traint bedoeld en onbedoeld toch bepaalde spiergroepen.

    Reply
  • mei 12, 2016 at 11:38 am
    Permalink

    Blijf dit toch een van de zwaarste oefeningen vinden, ondanks de voordelen! Maar de tips zijn goed. Ik denk dat het een kwestie is van oefenen en trainen!

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *