Raw Chocolate

Chocolade mag rauwe chocolade heten als het niet hoger verhit is geweest dan circa 40 graden celcius. Hierdoor blijven flavenoïden, antioxidanten, mineralen en vitaminen mooi behouden.

Puur genieten dus mét een kleine bijdrage aan je gezondheid. Natuurlijk wel met mate, want chocolade is en blijft rijk aan vet en suiker.

Een alternatief voor rauwe chocolade is ‘gewone’ pure chocolade met een hoog cacaogehalte (>70% cacao). Hoe hoger het cacaogehalte, hoe minder cacaoboter er in zit en dat is net even iets gezonder.

Al zin in chocolade gekregen? Probeer deze home made chococrisps; ze bevatten relatief weinig energie en passen dus prima in een gezond, gevarieerd voedingspatroon. Let je op je gewicht? Neem er dan één en deel de rest met je vrienden.

Chococrisps met rood fruit (80 kcal per stuk)

Ingrediënten voor 10 stuks:

  • 100 gram (rauwe) extra pure chocolade
  • 50 gram (gedroogd) rood fruit in kleine stukjes (bijv. cranberries, frambozen, bramen)
  • 25 gram granola

Bereiden:

Leg een stuk bakpapier op een groot bord. Smelt de chocolade al roerend op laag vuur au-bain-marie in een kommetje. Schep het fruit en de granola door de gesmolten chocolade. Vorm met 2 lepels 10 porties van het mengsel op het bakpapier. Laat 1 uur hard worden in de koelkast. Genietze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *