Roken en sporten

Dat sporten en roken geen goede match is, dat is bij veel mensen bekend. Toch wordt er iedere week op en rond de sportvelden gerookt, wat sportprestaties op een negatieve manier kan beïnvloeden.

Aan de ene kant is een sporter bezig om op een positieve manier aan zijn of haar conditie te werken, terwijl het roken juist weer een negatief effect heeft op de algehele conditie. De slechte stoffen die in sigaretten zitten, zoals teer, worden geïnhaleerd en hebben een negatief effect op de longen. Naast de longen heeft roken ook een impact op hart en bloedvaten. Hierdoor wordt door roken de conditie die men graag wil opbouwen aanzienlijk verminderd.  Roken en sporten gaat daarom niet samen.

Sporten in combinatie met stoppen met roken

Ben je onlangs gestopt met roken? Dan is de eerste stap richting een fit en gezond leven gezet. Wanneer je gestopt bent met roken zal je merken dat je conditie iedere week een stukje beter wordt.  Ook bevordert stoppen met roken, in combinatie met sporten, de stofwisseling van het lichaam.

Ook steeds meer sportscholen helpen mensen om te stoppen met roken. Dankzij speciale training –en voedingsschema’s boeken mensen grote stappen naar een gezonde levensstijl. Informeer bij jouw sportschool naar de mogelijkheden.

Sporten en roken: slecht voor de longen

Gedurende het sporten heeft het lichaam een grote hoeveelheid zuurstof nodig. Het lichaam is hier gedurende het sporten ook op ingesteld. Doordat de spieren een grote inspanning moeten leveren heeft het lichaam deze grote hoeveelheid zuurstof nodig om te blijven presteren. Dit verklaard ook waarom we een versnelde ademhaling hebben. Doordat de longen open staan, is dit lichaamsonderdeel extra vatbaar voor o.a. tabaksrook. Teer en andere stoffen kunnen door sporten en roken veel directer binnendringen, met alle gevolgen van dien. Dit geldt voor sporten en roken, maar ook door sporten en meeroken.

Minder concentratie

Dat sporten en roken niet samen gaat is denk ik nu wel duidelijk. Maar wist je dat roken ook effect heeft op je concentratievermogen? Oefeningen zoals squats of deadlifts vergen een bepaalde mate van focus en concentratie. Wanneer de concentratie ontbreekt dan bestaat de kans dat je oefeningen verkeerd uitvoert. Dit heeft niet alleen effect op de progressie die je wilt bereiken, maar verhoogt ook de kans op blessures.

 

 

6 reacties op “Roken en sporten

  • februari 15, 2016 at 11:54 am
    Permalink

    Ik ben onlangs ook gestopt met roken en merk echt dat mijn conditie met grote stappen vooruit gaat. Samen met een begeleider in de sportschool werk ik met een handig schema aan mijn conditie. Ik kan echt iedereen aanbevelen om te stoppen met roken en te starten met sporten!

    Reply
  • februari 17, 2016 at 10:12 am
    Permalink

    Ik ben ook naar mijn fitness instructeur gestapt om een speciaal schema op te stellen. Roken en sporten gaat gewoon niet samen. Ik kan nog weinig zeggen over het resultaat omdat ik nog maar 1 week bezig ben maar ik ben vastbesloten om weer in topconditie te komen.

    Reply
    • april 1, 2016 at 1:31 pm
      Permalink

      Laat ons even weten hoe het tot nu toe gaat. Ik rook momenteel nog maar ik wil in combinatie met sporten proberen om er voor altijd vanaf te komen. Ik heb mij onlangs ingeschreven bij een sportschool maar roken en sporten voelt voor mij gewoon niet goed. Niet weerhoudt mij ook om vaker te gaan sporten..

      Reply
  • maart 8, 2016 at 2:34 pm
    Permalink

    Sporten en roken is inderdaad een slechte combinatie. Ik heb jarenlang getennist en daarnaast gerookt. Dit komt je gezondheid niet ten goede!

    Reply
  • maart 10, 2016 at 8:15 am
    Permalink

    Ik rook op dit moment ook. En ik sport. Dit doe ik pas sinds kort overigens. 2 keer in de week joggen en 1 keer in de week bodypump. Maar ik vraag me af of het opbouwen van conditie zin heeft als je rookt. Wie rookt er hier ook en steekt daarnaast vrij veel tijd in sport en fanatiek)?

    Reply
    • mei 12, 2016 at 11:28 am
      Permalink

      Ik denk dat beweging/sporten sowieso goed is voor de mens maar het is natuurlijk beter als je stopt met roken. Wellicht dat je het is 2/3 weken kan proberen om te kijken of je progressie merkt? Ik zie in mijn omgeving ook veel mensen die een stuk gezonder en fitter zijn geworden toen zij gestopt zijn met roken en volle bak zijn gaan sporten!

      Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *