Sportmassage

Ben je weer fanatiek begonnen met sporten of stopt het sporten bij jou eigenlijk nooit? Verwen je spieren dan eens met een sportmassage. Goed om te weten: ook voor niet-sporters heeft een sportmassage veel voordelen!

Wanneer kiezen voor een sportmassage?

Een sportmassage kan zowel preventief als tegen spierpijn en blessures worden ingezet. Zo verbetert de korte sportmassage van 25 minuten je doorbloeding waardoor blessures veroorzakende afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Hierdoor kunnen je spieren zich sneller herstellen en wordt de conditie van je spieren verbeterd. De sportmassage van 50 minuten geeft je juist net dat beetje extra om er weer vol tegenaan te kunnen gaan. Stramme spieren, spierpijn en (lichte) blessures door intensieve belasting worden tijdens deze uitgebreide sportmassage aangepakt zodat je weer in topconditie komt.

Maar let op, het moet niet zo zijn dat je een sportmasseur bezoekt zodra je een blessure hebt opgelopen, juist het tegenovergestelde. Je spieren preventief laten masseren wanneer je intensief sport, vermindert de kans op blessures. Voor het losmaken van de spieren is 1x per week een sportmassage of 1x per 2 weken voldoende. De sportmassage is zo een ideale aanvulling op andere herstelmaatregelen voor (bijna) dagelijkse sporters.

Beter voor of na het sporten kiezen voor een sportmassage?

Op het doel van de sportmassage – preventief, ter behandeling of voor ontspanning – stem je het moment van masseren af. Sport je intensief, dan heeft het de voorkeur om preventief te masseren. Daarnaast is het gangbaar om ook (de dag) na een veel vergende wedstrijd of inspanning te kiezen voor een sportmassage. Hierdoor hopen veel afvalproducten zich op in de spieren, waardoor het herstel wordt belemmerd en de kans op blessures worden vergroot. Ook spierpijn wordt door een dergelijke ‘herstelmassage’ aanzienlijk verminderd. De sauna kan ook in dit geval als extra aanvulling worden ingezet. Heb je een marathon gelopen of een soortgelijke inspanning geleverd? Breng dan liever je (overbelaste) spieren eerst een dag goed tot rust.

Sportmassage bij niet-sporters

Ook bij vermoeidheid en overbelasting biedt een sportmassage uitkomst. Ook wanneer dit niet door het sporten wordt veroorzaakt. Door bijvoorbeeld veel in dezelfde houding te zitten of werken, kunnen spierklachten ontstaan. Deze klachten zitten meestal in de nek, rug en schouders. Maar ook door stress kunnen klachten ontstaan. En wat dacht je van RSI-klachten…? Door een sportmassage ontspannen de spieren, hetgeen verlichtend werkt en waarmee verdere schade wordt voorkomen. Een sportmassage kan dus zowel stimulerend als ontspannend werken.

Sportmassage – de behandeling

Een sportmassage is een krachtige lichaamsmassage die zich richt op de conditie van je spieren. De optrekkende, knijpende en rollende bewegingen helpen je lichaam ontspannen en activeren je spieren. Daarnaast stimuleert een sportmassage de doorbloeding en het lymfesysteem. Tip: combineer je sportmassage voor optimaal resultaat met een bezoek aan onze wellness faciliteiten.

Fotografie: Karen Steenwinkel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *