8 tips om stress te verminderen tijdens de zwangerschap

Hoewel de zwangerschap vrijwel altijd een reden is om gelukkig te zijn, kan een zwangerschap ook stress veroorzaken. Zo kunnen vrouwen zich onder andere zorgen maken om de geboorte van het kind, geld of om haar baan. Hieronder geven wij jou enkele tips om stress te verminderen tijdens de zwangerschap.

  1. Zorg dat je eerst bewust wordt van je eigen grenzen. Geef deze grenzen vervolgens ook aan als iets te veel lijkt te worden.
  2. Neem voldoende rust. Af en toe “niets doen” is zowel goed voor moeder als kind. Maak van deze gelegenheid gebruik om een goed boek te lezen of muziek te luisteren.
  3. Probeer ontspanningstechnieken onder de knie te krijgen. Leren ontspannen is een goede voorbereiding op de bevalling. Probeer zowel mentaal als fysiek in balans te blijven. Yoga of Pilates zijn uitstekende lessen om stress te verlichten of om je lichaam flexibel te houden, zonder dat dit schade aanbrengt aan de gewrichten.
  4. Deel je zorgen. Als je niet kan stoppen met denken over de vraag of uw baby gezond zal worden geboren, deel deze zorgen dan met anderen. Praten over je zorgen lucht vaak op voor veel mensen. De mensen met wie je praat kunnen vervolgens je zorgen proberen weg te nemen. Ook een gesprek met de verloskundige kan je helpen om te kalmeren.
  5. Zorg van binnenuit – Volg een gezond en evenwichtige eetpatroon op basis van seizoensgebonden fruit, volle granen en verse groenten. Drink daarnaast voldoende water.
  6. Maak je dagelijks gebruik van het openbaar vervoer? Probeer dan in de bus, trein of metro te gaan zitten. Is er geen plek meer? Vraag dan aan medereizigers of je even mag zitten. Veel mensen bieden vaak hun plek aan voor zwangers vrouwen.
  7. Tijd voor jezelf – Zorg gedurende je zwangerschap goed voor jezelf. Gun jezelf een massage, ga naar de kapper of verwen jezelf met een manicure of pedicure.
  8. Lachen – Het toppunt van ontspannen is lachen. Lachen heeft een positief effect op het functioneren van het lichaam. Zet daarom een goede comedy op of plan een avondje met goede vrienden.

Bron: Zwangerschapsmassage bij Spa Sport Hotel Zuiver

Tip: Voor meer informatie over een zwangerschapstest verwijzen wij je graag door naar de website van Easytester.

Een reactie op “8 tips om stress te verminderen tijdens de zwangerschap

  • maart 16, 2016 at 12:55 pm
    Permalink

    Nooit geweten dat er een speciale zwangerschapsmassage bestaat, wat leuk! Een vriendin van mij is 7 maanden zwanger en begint al rugklachten te krijgen, dus dit zal ik haar zeker aanraden, baat het niet dan schaadt het niet, heerlijk voor haar even ontspannen…

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *