Tips om aan te komen in gewicht

Het merendeel van alle voedingsadviezen is gericht op mensen met overgewicht. Mooi natuurlijk, maar mensen met ondergewicht of een verhoogde energiebehoefte hebben hier vrij weinig aan. Onderstaande tips zijn speciaal bedoeld voor die mensen die juist moeite hebben om aan te komen, bij  ‘gewoon’ ondergewicht, maar ook bij een verhoogde energiebehoefte door ziekte of herstel, of door extreme lichamelijke inspanning.

Wanneer je wilt aankomen, zal je meer energie moeten innemen dan je verbruikt. Die energie haal je uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Om je lichaam gezond te houden is het belangrijk dat je dat op een verantwoorde manier doet. Dit houdt in dat je niet onbeperkt aan de koek, snoep, candybars, chips en saus moet gaan, maar dat je bewust je maaltijden en tussendoortjes samenstelt met goede producten. Zo voorzie je je lichaam van de juiste voedingsstoffen en voorkom je een teveel aan suiker en verzadigd vet. In veel gevallen is het lastig om de hoeveelheid voeding te vergroten, bijvoorbeeld door gebrek aan eetlust of gebrek aan tijd. Met onderstaande tips ligt de nadruk vooral op het verrijken van de voeding, zodat het niet nodig is om veel grotere porties te gaan eten. Voor persoonlijk advies is de hulp van een diëtist of voedingscoach raadzaam.

Gezonde energierijke voedingsmiddelen (die ook aan een shake kunnen worden toegevoegd) zijn:

  • avocado
  • noten(pasta), zaden en pitten
  • kwark en skyr
  • banaan
  • granola
  • havermout(pap), Brinta en rijstepap
  • zoete aardappel

gewicht

Maaltijden en shakes kun je extra verrijken door middel van:

  • een scheutje ongeklopte (slag/kokos)room
  • een klontje boter of margarine
  • een lepel jam of honing
  • een scheutje olie
  • een lepel zure room of crème fraîche

Broodmaaltijden kun je op de onderstaande manieren verrijken:

Besmeer je (geroosterde) brood met roomboter, margarine, pesto of mayonaise. Beleg je brood vervolgens met dubbel of driedubbel beleg. Bijvoorbeeld:

– humus, pesto of baba anoesch met kipfilet en avocado

– Philadelphia/ kruidenroomkaas met een plak zalm

– plak kaas/smeerkaas met een ei of een plak vleeswaar

– plak kaas/smeerkaas met sellerysalade

– kwark met plakjes banaan en honing

– pindakaas met banaan en pure hagelslag

– jam of appelstroop met kaas

– krentenbrood/krentenbol met pindakaas

Over Fleur

In 2008 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Post hbo heb ik mijn diploma tot sportvoedingsadviseur behaald.  Na mijn studie heb ik drie jaar gewerkt als klinisch diëtist op een aantal afdelingen in het Slotervaartziekenhuis. Daarnaast heb ik als vrijgevestigd diëtist  veel cliënten met verschillende gezondheidsproblemen begeleid. Sinds 2014 werk ik bij Zuiver en Tennis Academy Amstelpark, waar ik met veel plezier de fitnessleden van Zuiver en tennissers van Amstelpark begeleid bij het optimaliseren van hun voeding en het bereiken van hun doelen. Gezond en lekker eten gaan voor mij hand in hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *