Vega = okay

Steeds meer mensen kiezen ervoor om niet dagelijks vlees te eten. Flexitariërs noemen we deze groeiende groep. En dat is een mooie ontwikkeling, want minder of geen  vlees eten heeft een aantal grote voordelen. Ten eerste heeft het eten van minder (of geen) vlees een positief effect op de gezondheid; het risico op darmkanker en hart en vaatziekten neemt namelijk af. Daarnaast is een meer plantaardige voeding minder belastend voor het milieu en draagt een vegetarisch eetpatroon dus bij aan de duurzaamheid van onze aarde. Tenslotte staan we op deze manier iets vaker stil bij  het dierenwelzijn, en ontmoedigen we de bio industrie om op grote schaal verder te produceren.

Een vegetarisch eetpatroon hoeft absoluut niet te betekenen dat je voedingsstoffen tekort komt. De voedingsstoffen die in vlees voorkomen, vind je namelijk ook terug in veel andere producten. Besluit je echter om veganistisch te gaan eten, dat wel zeggen totaal geen dierlijke producten meer, dus ook geen ei en zuivel, dan is het wel raadzaam om een vitamine B12 supplement te gebruiken, aangezien deze vitamine van nature alleen in dierlijke producten voorkomt.

Hieronder op een rijtje de producten waarin de voedingsstoffen die je in vlees vindt ook goed vertegenwoordigd zijn:

– eiwitten: ei, zuivel, peulvruchten, sojaproducten

– ijzer: groene bladgroente, volkoren granen, verrijkte appelstroop, roosvicee ferro

– B1: zilvervliesrijst, aardappelen

– B12: ei, zuivel, verrijkte sojaproducten

Eet je als vegetariër ook liever geen vis, dan kun je de gezonde omega 3 vetzuren ook binnenkrijgen via lijnzaad(olie), Koolzaadolie, noten, zaden en donkergroene groente.

Dagelijks vlees eten is dus absoluut niet noodzakelijk voor je gezondheid en vegetarisch eten kan echt  superlekker zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *