Vitamine D

De lentezon op je gezicht voelt als energie bijtanken na zo’n lange donkere winter. En zo is het eigenlijk ook. Zonlicht zorgt er voor dat je huid vitamine D aanmaakt; goed voor je celdeling en een boost voor je immuunsysteem. Vitamine D zorgt ook voor de opname van calcium en fosfor waardoor botten en tanden optimaal kunnen ontwikkelen en osteoporose wordt voorkomen.

Zonlicht zorgt dus voor de aanmaak van vitamine D, maar omdat de zon ook gezondheidsrisico’s met zich meebrengt, zitten we steeds minder vaak in de zon. Met onze voeding krijgen we ook wat vitamine D binnen,  zo’n 2-3 microgram per dag. Het zit van nature vooral in vette vis als zalm, makreel  en haring en wordt kunstmatig aan margarine en halvarine toegevoegd.

Voor de meeste mensen geldt een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram per dag. Voor mensen van 70 jaar en ouder is dit zelfs 20 microgram. Al met al komen we vaak niet aan voldoende vitamine D.

Mijn advies is om deze vitamine als supplement toe te voegen aan je dagelijkse voeding. Vaak is een supplement van 10 microgram voldoende om je fit te voelen. Kies voor vitamine D3, deze variant wordt het beste opgenomen in je lichaam. Op www.flinndal.nl zijn kwalitatief hoge supplementen van zowel 10 als 20 mcg te vinden.

Over Fleur

In 2008 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Post hbo heb ik mijn diploma tot sportvoedingsadviseur behaald.  Na mijn studie heb ik drie jaar gewerkt als klinisch diëtist op een aantal afdelingen in het Slotervaartziekenhuis. Daarnaast heb ik als vrijgevestigd diëtist  veel cliënten met verschillende gezondheidsproblemen begeleid. Sinds 2014 werk ik bij Zuiver en Tennis Academy Amstelpark, waar ik met veel plezier de fitnessleden van Zuiver en tennissers van Amstelpark begeleid bij het optimaliseren van hun voeding en het bereiken van hun doelen. Gezond en lekker eten gaan voor mij hand in hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *