Beat the heat

Het zomerweer is eindelijk een feit,  we hebben het warm, voelen ons loom en hebben minder trek. Warmte vertraagt je spijsvertering en verhoogt je lichaamstemperatuur, wat leidt tot zweten. Je verliest vocht en elektrolyten zoals natrium en kalium. Deze stoffen spelen een belangrijke rol bij het voorkomen en ontstaan van vermoeidheid, spierkramp, obstipatie en hoofdpijn. Geen zaken waarop je zit te wachten op die zwoele zomerdag. Met de volgende tips houd je je vochtbalans in orde en vul je belangrijke voedingsstoffen aan zodat je je goed voelt tijdens de warme dagen:

  • Drink minstens 2 liter water en/of (ijs)thee zonder suiker. Vermijd dranken rijk aan calorieën zoals vruchtensap en frisdrank, alcohol en teveel cafeïne, ze beïnvloeden je vochthuishouding negatief. Pimp je glas (bruisend) water met een schijfje citroen, een takje verse munt of granaatappelpitjes voor wat extra smaak.
  • Eet lichte maaltijden; makkelijk te verteren voedsel is het beste in de zomer, omdat het je geen vol gevoel geeft en je lichaam voorziet van waardevolle voedingsstoffen die ook je electrolytenbalans herstellen. Bijkomend voordeel is dat je er mogelijk een paar kilo’s door verliest waardoor je je lekkerder voelt in je zomerkleding. Denk aan verse groenten en zomerfruit; komkommer, groene asperges, verse bladspinazie, paprika, tomaten, watermeloen, mango, blauwe bessen en aardbeien. Deze producten bevatten relatief veel water en zijn licht verteerbaar.
  • De barbecue leent zich uitstekend voor het bereiden van smaakvolle vis (lekker in aluminiumfolie met een scheutje olijfolie en verse groene kruiden), kalkoen, kip of eventueel gemarineerde tofuspiesjes voor de nodige eiwitten en je hebt een complete gezonde zomerse maaltijd.

Over Fleur

In 2008 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de Hogeschool van Amsterdam. Post hbo heb ik mijn diploma tot sportvoedingsadviseur behaald.  Na mijn studie heb ik drie jaar gewerkt als klinisch diëtist op een aantal afdelingen in het Slotervaartziekenhuis. Daarnaast heb ik als vrijgevestigd diëtist  veel cliënten met verschillende gezondheidsproblemen begeleid. Sinds 2014 werk ik bij Zuiver en Tennis Academy Amstelpark, waar ik met veel plezier de fitnessleden van Zuiver en tennissers van Amstelpark begeleid bij het optimaliseren van hun voeding en het bereiken van hun doelen. Gezond en lekker eten gaan voor mij hand in hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *